Nieuws

LAKK BOUWT ONE DAY REPAIR ATELIER

Gepubliceerd op 26/04/2017

 Verdubbelde atelieroppervlakte zorgt voor snellere service.


Het gonst van de bouwbedrijvigheid op de site van carrosseriebedrijf LAKK langs de Brugse Pathoekeweg. Na de zomer zal de atelieroppervlakte verdubbeld zijn. In het nieuwe gebouw komt - onder een nieuwe naam - de snelservice voor herstelling van koetswerkonderdelen en velgen, uniek in onze contreien.

"Toen de plannen om een tweede vestiging van LAKK te openen in Roeselare niet doorgingen, gaven we prioriteit aan verder investeren in Brugge. Maar ondertussen zijn er wel contacten met anderen om te kijken wat we samen kunnen betekenen. Blijkbaar word ik door een aantal collega's gevolgd omdat ze zien dat er hier iets beweegt'' vertelt zaakvoerder Jan Nuwel.

"Ik volg de evoluties op de markt van nabij en ben voortdurend aan het zoeken hoe we efficiënter en beter kunnen werken", vertelt Jan Nuwel, die ook bestuurslid is in de beroepsfederatie. "Het carrosseriebedrijf werd in 1995 opgericht, maar sinds ik in 2012 samen met mijn vrouw onder de nieuwe naam LAKK helemaal voor eigen rekening ging rijden, hebben we fors geïnvesteerd in materiaal en opleiding. Omdat er door veiliger wegen en technologische hulpmiddelen minder grote carrosserieschade is, leggen we ons ook toe op reparaties aan het wageninterieur, aan kunststofonderdelen, alu velgen, glas en spotrepair. De uitbreiding die we nu doen, past volledig in de verdere professionalisering daarvan. Met nieuwe machines zullen we sneller kunnen werken, wat zorgt voor een heel korte hersteltijd en een aantrekkelijker prijskaartje. Daarnaast investeren we in een poederlakstraat gecombineerd met een natlakstraat. We willen die inzetten voor speciale lakopdrachten, niet voor grote reeksen. Door die twee technologieën te combineren, kunnen we alle kleuren aan."

Drive-in voor het vaststellen van schade

Wie naar het one day repair atelier komt, zal niet langer in een grote werkplaats belanden, maar in een aparte box waar alle behandelingen gebeuren zonder de wagen te moeten verplaatsen. Jan Nuwel: "Zo win je tijd, gaat het drogen efficiënter en kan de kostprijs naar beneden. Van een WKK-installatie die gas omzet in elektriciteit recupereren we bovendien de warmte voor het droogproces, wat de energiekosten doet dalen en is goed voor het milieu. Ook nieuw is een drive-in voor het vaststellen van schade. Vroeger moesten we dan in het atelier auto's verplaatsen. Straks kan men in één beweging doorrijden en kunnen we snel een offerte opmaken. De nieuwe carwashzone ten slotte zal ook geautomatiseerd zijn, zodat we de wagen nadien perfect kunnen afleveren. Met nu al een 2.500 wagens per jaar zetten we ook daar in op efficiëntie."

Toch spelen de medewerkers nog een cruciale rol in deze sector. "Wie gemotiveerd is om met zijn handen te werken, kunnen we voor de taken in het nieuwe atelier in 14 dagen opleiden. Maar voor het klassieke carrosseriewerk heb je jaren nodig om de stiel onder de knie te krijgen. Het is een echt knelpuntberoep geworden. We merken dat veel jobs door allochtonen worden ingenomen. Niets op tegen, maar we moeten de kennis ook in eigen handen blijven houden, anders hebben onze jongeren straks geen werk meer. Wie echter gemotiveerd is en stielkennis wil opbouwen is honderd procent zeker van een job", besluit Jan Nuwel. (SD-Foto MVN)